MAT & KONFERENS – KÖKET

Lunchbuffé och Middagbuffé Pris: 100 kr
11,45-13,00,    16,30-17,15
Vi serverar även en vegetarisk buffé,
inkl stor salladsbuffé, dryck, kaffe.

Matsalen är öppen enligt skolans terminstider.

GOD MAT VARJE DAG

Vi erbjuder vällagad mat, lagad från grunden med bra råvaror. Till frukost serverar vi en stor frukostbuffé. Till lunch har vi förutom huvudrätter en stor salladsbuffé.

Vi arbetar enligt WWF:s koncept One Planet Plate  som gynnar klimatet, den biologiska mångfalden – och din hälsa. Varför gör vi det? Jo, för att det finns problem med den mat de flesta av oss i Sverige äter idag. Maten står för en stor del av våra koldioxidutsläpp och orsakar ofta minskad biologisk mångfald, övergödning och utarmning av jordens resurser. På skolan har vi därför dragit ner rejält på köttet och serverar mer mat baserat på grönt och baljväxter. Ingen råvara är utesluten, men proportionerna har ändrats.

One Planet Plate hjälper oss att ta hänsyn till två viktiga kriterier:

–          Biologisk mångfald

–          Koldioxidekvivalenter

För att nå kriteriet för biologisk mångfald behöver t ex spannmål, morötter, potatis, raps och lök vara ekologiska. Dessutom ska det kött och den fisk som serveras ha grönt ljus i WWF:s kött- och fiskguide .

Koldioxidekvivalenterna när det gäller maten ska ligga på max 11 kilo/per person och vecka. Det här innebär att ingenting utesluts ur kosten, men proportionerna förändras. Nötkött beräknas orsaka 27 kg CO2e/kilo kött. Det blir uppenbart att det inte finns utrymme för så mycket nötkött då om vi vill äta och dricka under resten av veckan.

Ekologiska råvaror

Under det första kvartalet 2019 var 57% av den summa som skolan köpte livsmedel för ekologiska. En ökning från det sista kvartalet 2018 då siffran var 41%. Här kan du se vilka råvaror och varor som är ekologiska i den mat vi serverar på Ölands folkhögskola.

Vegetarisk/Vegansk kost

För dig som föredrar att äta vegetariskt eller veganskt vid varje måltid finns det alltid som alternativ.

ALLERGIER/INTOLERANS

Har du födoämnesallergier anpassar vi naturligtvis maten efter dina behov.

Laktos- och glutenfria alternativ finns självklart till alla måltider.

CATERING

Smörgåstårta
Med handskalade räkor, ägg, ost och skinka.
Minst 8 personer

Exotisk planka
Med 3 sorters kött, exotiska frukter, brieost, dressing, smör och bröd samt potatisgratäng alternativt potatissallad, minst 10 personer.

Vid andra önskemål kontakta oss,vi kan ordna allt från picknick till middagen
Vi behöver en veckas förbeställning
Köket tel. 0485-56 44 44 el. goran.tripkovic@olandsfolkhogskola.se